Weg met die slechte concentratie: zet een timer


Je concentreren, het is af en toe een uitdaging. Maar pas als je je kan concentreren kun je bergen werk verzetten. Als je geconcentreerd bent, ben je namelijk productiever. En als je de ultieme staat van concentratie bereikt, in flow komt, is dat heel voldoenend. Vaak kom ik niet in flow omdat ik dertig dingen op mijn to do-list heb en voor mijn gevoel altijd te weinig tijd heb. En als ik dan ook nog meerdere dingen door elkaar ga doen, is het woord ‘concentreren’ vrijwel uit mijn woordenboek geschrapt.

slechte concentratie

Toch heb ik de staat van flow, die van opperste concentratie (zo erg dat je de tijd en jezelf vergeet) wel eens ervaren. Soms per ongeluk, maar ook wel eens bewust. Laatst werd ik vanaf meerdere kanten herinnerd aan een bepaalde techniek die mij helpt bij het concentreren: de timer zetten.

Het idee: start aan een taak met het voornemen je tien minuten volledig op die taak te focussen. Zet daarvoor een timer. Tien minuten klinkt niet zoveel en zeker bij minder leuke taken, helpt het dat het ‘maar’ tien minuten zijn. Omdat je je echter focust, vliegen de minuten vaak om en gaat de timer voor je het weet. Niet alleen starten is minder moeilijk volgens deze techniek, de kans is groot dat als je eenmaal bezig bent, je langer doorgaat. Is het gelukt die tien minuten vol te houden? Bouw dat dan uit tot een kwartier, twintig minuten etc. Zo zul je je steeds langer kunnen concentreren.

Voor mij heeft deze techniek nog een extra voordeel: als ik een timer zet hoef ik de tijd niet meer in de gaten te houden. Heb ik dus bijvoorbeeld maar een half uur voor een taak, omdat ik daarna naar een afspraak moet, weet ik dat de timer mij op tijd ‘wekt’. Doordat ik daarop kan vertrouwen, kan ik mijzelf ook verliezen in die taak.

De Pomodoro techniek

De techniek hierboven lijkt erg op de Pomodoro techniek. Deze techniek schrijft voor dat je je 25 minuten moet focussen op je taak en dan vervolgens vijf minuten pauze krijgt. Na twee uur (vier keer 25 minuten focussen en vijf minuten pauze) krijg je 25 minuten pauze.

Zelf ben ik in dit geval niet voor de verplichte pauze. Het mooie aan het in flow komen is dat je de tijd vergeet. En nou is het niet de bedoeling dat je hele maaltijden overslaat, maar als jij je een heel uur wilt focussen op een taak, waarom zou je dan al na 25 minuten een wekker zetten? Je loopt alleen maar het risico dat je na je vijf minuten pauze meer moeite hebt weer in concentratie te komen. Al is dat ook trainen, je steeds opnieuw weer kunnen concentreren.

Dus: wil jij van je slechte concentratie af, koop dan een kookwekker! Probeer het eens uit, zou ik zeggen.
Werk jij wel eens met een timer om je optimaal te kunnen concentreren?

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK

Wat is flow?
January 11, 2015

2 Reacties

Tiffany
Reply 17 juni 2015

Ik gebruik regelmatig de pomodoro techniek. Voor mij zijn de verplichte pauzes ideaal want ik vergeet normaal altijd pauze te nemen, waardoor ik over mijn grenzen ga keer op keer. En een pauze van 5 minuten is eigenlijk bijna gelijk aan wat eten of drinken, dus wat betreft concentratie verlies valt het mee.

    Naomi
    Reply 17 juni 2015

    Goed dat je dat zegt! Over je grenzen heen gaan moet je inderdaad voorkomen. Ik denk dat het ook verschilt wat voor taak het is waar je je op wilt focussen; een tentamen moeten leren is anders dan dat je je huis binnen een uur opgeruimd wilt hebben. Ik zal de Pomodoro techniek eens testen met het schrijven van blogs!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte onderdelen staan aangegeven met *